Cases van sponsoren: hoe laat je online sales kanalen groeien met CRO? en een onderzoek naar het shopgedrag van consumenten

Datum: 12 september 2018

Cases van sponsoren: hoe laat je online sales kanalen groeien met CRO? en een onderzoek naar het shopgedrag van consumenten

Dit artikel is geschreven in samenwerking met onze sponsoren Klarna en Optimizely.

Deze alweer tweede editie van de DDMA Dutch CRO Awards wordt mogelijk gemaakt door organisaties die zich hebben aangesloten als sponsor en zich in willen zetten voor het vakgebied CRO. Als organisatie zijn wij hier natuurlijk erg blij mee. Ook zijn wij erg benieuwd hoe deze organisaties CRO inzetten. Daarom gingen we met ze in gesprek en kregen inzicht in een mooie TomTom case en een interessant onderzoek naar het het shopgedrag van consumenten.

Klarna introduceert een nieuw onderzoek naar het shopgedrag onder consumenten. Emotie blijkt daarin erg belangrijk. Ze spelen namelijk een cruciale rol in het wel of niet afronden van de aankoop. Lees hieronder meer over het onderzoek.

Optimizely toont een mooie case van TomTom. e-Commerce is namelijk de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor TomTom. Om het online sales kanaal flink te laten groeien in een internationale markt, wordt getest op verschillende pagina’s om conversie te verhogen. Lees hieronder meer over deze interessante case.

Case Klarna: onderzoek naar shopgedrag onder consumenten

Het ene moment zitten ze vol verlangen, stijgt de opwinding en worden ze vervuld van vreugde, een paar minuten later worden de emoties heen en weer geslingerd naar ongeduld, frustratie en spijt… Het volgende moment voeren verlangen en opluchting de boventoon. Nee, dit gaat niet over een spannende film, een achtbaanrit of een verliefdheid. Waar het wel over gaat? Online shoppen.
Tijdens het online shoppen worden consumenten in een ware emotionele rollercoaster heen en weer geslingerd tussen verschillende gevoelens. Dit blijkt uit de Emotional Shopping Index, een onderzoek dat Klarna onder Nederlandse consumenten tussen 18 en 65 jaar heeft gedaan naar online shopgedrag.
Klik hier voor meer over dit onderzoek

Case van optimizely: TomTom

Binnen TomTom, de welbekende Nederlandse leider in navigatie oplossingen, is experimenteren en dategedreven beslissingen nemen de standaard. e-Commerce is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor TomTom. Om het online sales kanaal flink te laten groeien in een internationale markt, wordt getest op verschillende pagina’s om conversie te verhogen. Deze datagedreven methode werpt zichtbaar vruchten af en wordt opgemerkt door steeds meer mensen binnen het bedrijf.
Zoals Dave Powell, e-commerce conversion manager bij TomTom het omschrijft: “Steeds meer mensen komen naar mij toe en zeggen: ‘we willen dit testen’ en dan heeft iedereen natuurlijk een mening. Het wordt echter steeds duidelijker dat de data uiteindelijk de antwoorden zullen geven die we zoeken.”
Klik hier voor meer over deze case.