3 woorden, 3 miljoen

Online of offline?
Als een omnichannel retailer heb je omnichannel klanten. In het kiezen van het juiste kanaal spreekt de productpagina een zeer grote rol. Ga ik het product online kopen, of in de fysieke winkel (bouwmarkt)? Het is alleen niet eenvoudig om duidelijk te laten zien dat er 2 kanalen zijn, hoe deze samenhangen en juist ook verschillen.

Waarschijnlijk zijn er veel omnichannel retailers die op een vergelijkbare manier worstelen met het duidelijk aanbieden van meerdere verkoopkanalen. En vooral ook zonder de bezoeker hier teveel mee af te leiden, ze moeten immers het product überhaupt nog willen kopen! Deze case is hopelijk een inspiratiebron dat kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken.

Aanleiding
Uit usabillity onderzoeken bleek dat een deel van de bezoekers dacht dat er bouwmarktvoorraad moet zijn om online te kunnen bestellen. Er staat bij ons op de website van GAMMA en Karwei dan ook een ‘check voorraad’-knop op de pagina, dichtbij de winkelwagenknop. Veel bezoekers kopen het product liever in de bouwmarkt, dus deze functionaliteit is voor ons erg belangrijk.

Maar voor de bezoekers die liever online bestellen loopt de verkoop dus gevaar. Want wat doet de bezoeker als er geen voorraad is bij de bouwmarkt in de buurt?

In werkelijkheid zijn het twee gescheiden kanalen, waarbij voor online een aparte voorraad is die eigenlijk totaal geen rol speelt in de meeste gevallen.

Test
Dit probleem wilden we wegnemen. Doel was om de online conversie te boosten, zonder de ‘offline conversie’ (de voorraadchecks) te schaden. In het verleden hadden we al geleerd dat grote aanpassingen met veel tekst en opmaak juist averechts werken. Dit leidt teveel af, zeker als men nog in de oriëntatiefase zit.

Uiteindelijk kwamen met 2 varianten, waarbij een USP werd toegevoegd van respectievelijk 2 en 3 woorden. De variant met 3 woorden won en leverde 3 miljoen euro op jaarbasis extra op (+3,3% conversie). De andere variant leverde niks op. Het verschil? Het woordje ‘online’. Check de visuals voor de test!

Dit was zeker niet de eerste test op dit vlak, we hadden al het een en ander geprobeerd met wisselend succes. En tot op de dag van vandaag testen we hier nog steeds mee verder, want het kan altijd beter.

Bekijk visuals

Is Intergamma I jouw favoriet?

Stem dan nu