DDMA maakt genomineerden voor de DDMA Dutch CRO Awards 2022 bekend

De DDMA Commissie CRO maakt vandaag de genomineerden van de DDMA Dutch CRO Awards 2022 bekend. Uit alle inzendingen doen de volgende bedrijven mee aan de race voor de winst in een van de 3 prijscategorieën: Beter Bed, Hans Anders, Intergamma, Kruidbosch, Lobbes, RTL Nederland, Van der Garde Tuinmeubelen, VodafoneZiggo. Tickets voor de uitreiking op 3 november zijn te koop via: dutchcroawards.nl

Commissievoorzitter Frank Overbeek: ‘Zelfs na 5 keer de DDMA Dutch CRO Awards te hebben uitgereikt en we het evenement als gevestigde naam mogen beschouwen, is het altijd spannend wat we aan cases ingezonden krijgen. Het was toch weer een overweldigend aantal en we zijn trots op de vele inzenders die zich hebben ingezet om hun case te laten meedingen. Ook dit jaar spelen we in op de ontwikkelingen in het experimenteren en hebben we met de nieuwe categorie ‘Experimentation Culture’ gemerkt dat er veel gebeurt op dat gebied. We maken ons nu op voor het event!’

De genomineerden

Genomineerden in de categorie Conversie

  • Beter Bed
  • Lobbes
  • RTL Nederland
  • VodafoneZiggo (genomineerd met 2 cases)

Genomineerden in de categorie Experimentation Culture

  • Intergamma
  • RTL Nederland
  • VodafoneZiggo

Genomineerden in de categorie Traffic generatie

  • Hans Anders
  • Kruitbosch
  • Van der Garde Tuinmeubelen

Nieuwe categorieën

De DDMA Dutch CRO Awards worden dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. Nieuw dit jaar zijn de categorieën Experimentation Culture en Traffic generatie. Naast de juryprijzen is er ook een publieksprijs te winnen, waarvoor tijdens de uitreiking gestemd kan worden. Daar doet iedere genomineerde case automatisch aan mee.

Over de DDMA Dutch CRO Awards

De uitreiking van de DDMA Dutch CRO Awards vindt dit jaar plaats op 3 november 2022, in B. Amsterdam. De awards zijn een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden mede georganiseerd door de DDMA Commissie CRO. Dit evenement wordt mede mogelijk gemaakt door Clickvalue, Contentsquare en SiteSpect.

Inschrijving DDMA Dutch CRO Awards 2022 geopend

Op donderdag 3 november wordt wederom het beste werk in conversion rate optimisation (CRO) bekroond tijdens de DDMA Dutch CRO Awards. Ambitieuze CRO-specialisten kunnen vanaf vandaag een case indienen in 3 categorieën: Conversie, Experimentation Culture en Traffic generatie. Alle ingediende cases maken daarnaast kans op de CRO-publieksprijs, waarvoor aanwezigen tijdens de uitreiking kunnen stemmen. De inschrijfperiode sluit op 22 september.

De jury van de DDMA Dutch CRO Awards bestaat dit jaar uit vijf experts uit het veld: Annemarie Klaassen (VodafoneZiggo), Jorden Lentze (Booking.com), Martin van Kranenburg (Schrijven voor het brein & onlinebeinvloeden.nl), Kevin Laan (Merkle Nederland) en Arnout van Scherpenzeel (Mijndomein). Ook dit jaar buigt de jury zich over alle fases van het optimalisatieproces van de ingezonden cases, van beginsituatie en hypothese tot de daadwerkelijke test en de behaalde resultaten.

Twee nieuwe categorieën en beoordeling op deelthema’s

De organisatie achter de DDMA Dutch CRO Awards heeft de categorieën dit jaar goed onder de loep genomen, met als gevolg dat de categorieën Mobile, Personalisatie en Acquisitie plaats hebben moeten maken. In plaats daarvan kunnen CRO’ers dit jaar, naast de categorie Conversie, een case indienen in de categorie Experimentation Culture. Hierbij is de jury op zoek naar cases met de grootste learnings en impact op de hele organisatie, en hoe de case heeft bijgedragen aan het overtuigen van interne stakeholders. De tweede nieuwe categorie is Traffic Generatie. In deze categorie maken cases die uitblinken op het gebied van click through rates, conversion rates of return on advertising spend de meeste kans. De categorie richt zich op omnichannel-experimenten, die buiten de online funnel starten of eindigen, van billboard tot landingspagina en andersom. Daarnaast is effectiviteit van de creatieve uiting en/of het type media dat gebruikt is om succes te bereiken belangrijk.

Bij genoeg inzendingen kunnen cases in categorie ook worden beloond op een thema waar ze hoog op scoren. Zo geven we deelnemers meer mogelijkheden om het op te nemen tegen gelijksoortige inzendingen binnen één categorie. Uitgebreide toelichting van alle categorieën is te vinden op: dutchcroawards.nl/regels-en-criteria-voor-inzending

De winnaars van vorig jaar

Afgelopen jaar kwamen bol.com (Conversie), RTL Nederland (Personalisatie), Pearle (Mobiel) en John Beerens (Acquisitie) als winnaars uit de bus. Pearle troef de andere genomineerden af door de toegankelijkheid van hun lenzentool te vergroten. Met maar liefst 8 testvarianten overtrof bol.com de competitie. Door het creatief inzetten van kortingscodes liet John Beerens de andere genomineerden achter zich. RTL Nederland sleepte de winst in de wacht met hun case met 4 personalisatie-experimenten.

Over de DDMA Dutch CRO Awards  

De uitreiking van DDMA Dutch CRO Awards is een jaarlijks terugkerend evenement en vindt dit jaar plaats op 3 november 2022. De uitreiking vindt dit jaar plaats in B. Amsterdam in Amsterdam. Het event is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en wordt georganiseerd door de DDMA Commissie CRO. Tickets voor te uitreiking zijn te koop via dutchcroawards.nl.

John Beerens, bol.com, Pearle, RTL Nederland en Transavia winnaars van de DDMA Dutch CRO Awards 2021

Donderdag 4 november, Amsterdam – De DDMA Dutch CRO Awards 2021 zijn gewonnen door John Beerens, bol.com, Pearle en RTL Nederland in respectievelijk de volgende categorieën: acquisitie, conversie, mobiel en personalisatie. Transavia wist de Lindeboom publieksprijs in de wacht te slepen.

Frank Overbeek, voorzitter DDMA Commissie CRO: “In dit lustrumjaar van de DDMA Dutch CRO Awards was het weer een feest om zoveel mooie cases binnen te zien komen. De cases waren over het algemeen goed onderbouwd, met gedegen onderzoek en verrassende aanleidingen en oplossingen. Over het geheel gezien herkennen we wederom een stijging in het kwaliteitsniveau ten opzichte van vorig jaar. De winnende cases van John Beerens, Pearle, bol.com, RTL Nederland en Transavia geven dit niveau duidelijk weer.”

Winnaar acquisitie: John Beerens
Case: Fingerspitz – Kortingscodes: van teleurgestelde naar trotse gebruikers

Met deze case laat John Beerens andere genomineerden Essenza Home en POPfurniture achter zich. John Beerens wist door het creatief inzetten van kortingscodes uitstap in de checkout te verlagen, daling van de gemiddelde orderwaarde te voorkomen, bezoekers te stimuleren tot een transactie en zich goed te laten voelen over hun vondst zonder dat ‘neppe’ kortingsites hiervan profiteren

Winnaar conversie: bol.com
Case: Optimal Delivery Day

Met in totaal 8 varianten testte bol.com of ze klanten konden stimuleren een later bezorgmoment te kiezen, zonder dat conversie en klanttevredenheid daalden. Daarmee overtrof de marketplace-gigant andere genomineerden VodafoneZiggo, Staatsloterij en ANWB.

Winnaar mobiel: Pearle
Case: Servicing our customers online during and after COVID-19

Door de toegankelijkheid tot hun online lenzentool op mobiel te vergroten wist Pearle meer mensen te helpen om een goed geïnformeerde beslissing te maken en conversie te verhogen. Het aantal gemaakte afspraken is daarbij niet gedaald. Pearle wist daarmee andere genomineerden Harman (JBL) en RTL Nederland af te troeven.

Winnaar personalisatie: RTL Nederland
Case: Personalisatie door het terug ‘winnen’ van klanten

Door middel van 4 personalisatie-experimenten op hun ‘winback’-pagina van hun streamingdienst Videoland wist RTL Nederland meer klanten terug te winnen. RTL Nederland versloeg daarmee andere genomineerden Transavia en Nespresso.

Over de DDMA Dutch CRO Awards

De DDMA Dutch CRO Awards zijn dit jaar op 4 november 2021 uitgereikt, in Het Sieraad in Amsterdam. De awards zijn een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden mede georganiseerd door de DDMA Commissie CRO.

De genomineerden voor de DDMA Dutch CRO Awards 2021 zijn bekend

7 oktober 2021, Amsterdam – De DDMA Commissie CRO maakt vandaag de genomineerden van de DDMA Dutch CRO Awards 2021 bekend. Uit de tientallen inzendingen maken de volgende bedrijven in 4 categorieën kans op een van de felbegeerde awards: Essenza Home, POPfurniture, John Beerens, VodafoneZiggo, Staatsloterij, ANWB, bol.com, Pearle, Harman (JBL), RTL Nederland, Transavia, Nespresso. Tickets zijn hier te koop: dutchcroawards.nl

Commissievoorzitter Frank Overbeek: “De Commissie CRO is wederom blij met het grote aantal cases wat is ingezonden. Inzendingen van uiteenlopende organisaties waar CRO een belangrijk onderdeel van hun optimalisatie proces is. We merkten niet alleen dat het niveau wederom is gestegen maar ook dat de kwaliteit van de cases steeds meer vergelijkbaar is. We zagen mooi onderzoek, met duidelijke hypotheses, impactvolle experimenten en duidelijke vertalingen van de successen naar de organisatie. Dit leverde uiteindelijk een nek-aan-nek race op voor de nominaties. De commissie draagt de nominaties nu over aan de vakjury die de uiteindelijke winnaars gaat bepalen. We maken ons nu op voor de dag van de uitreiking, waar we met 14 gepresenteerde nominaties en twee gastsprekers een absoluut top CRO event gaan beleven. We hopen daarom veel CRO liefhebbers te mogen begroeten.”

De winnaars van 2021 worden verkozen uit de volgende genomineerden:

Genomineerden in de categorie Conversie
  • VodafoneZiggo (2 keer genomineerd)
  • Staatsloterij
  • ANWB
  • bol.com
Genomineerden in de categorie Acquisitie
  • Essenza Home
  • POPfurniture
  • John Beerens
Genomineerden in de categorie Mobiel
  • Pearle
  • Harman (JBL)
  • RTL Nederland
Genomineerden in de categorie Personalisatie
  • RTL Nederland
  • Transavia
  • Nespresso
CRO publieksprijs

De DDMA Dutch CRO Awards worden dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. Naast de juryprijzen is er ook een publieksprijs, waarvoor tijdens de uitreiking gestemd kan worden.

Over de DDMA Dutch CRO Awards

De DDMA Dutch CRO Awards worden dit jaar op 4 november 2021 uitgereikt aan de winnaars, in Het Sieraad in Amsterdam. De awards zijn een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden mede georganiseerd door de DDMA Commissie CRO.

Inschrijving DDMA Dutch CRO Awards geopend

Op donderdag 4 november wordt wederom het beste werk in conversion rate optimisation (CRO) bekroond tijdens de DDMA Dutch CRO Awards. Ambitieuze CRO-specialisten kunnen vanaf vandaag een case indienen in 4 categorieën: Conversie, Mobiel, Personalisatie en Acquisitie. Alle ingediende cases maken daarnaast kans op de CRO-publieksprijs, waarvoor in de aanloop naar de uitreiking online gestemd kan worden. De inschrijfperiode sluit op 20 september. De uitreiking vindt dit jaar weer live plaats. 

De jury van de DDMA Dutch CRO Awards bestaat dit jaar uit vijf toonaangevende experts: Co van Kempen (iProspect), Jorden Lentze (Booking.com), Martin van Kranenburg (Schrijven voor het brein & onlinebeinvloeden.nl), Kevin Laan (Merkle) en Arnout van Scherpenzeel (Mijndomein). Ook dit jaar buigt de jury zich over alle fases van het optimalisatieproces van de ingezonden cases, van beginsituatie en hypothese tot de daadwerkelijke test en de behaalde resultaten. 

De winnaars van vorig jaar 

Afgelopen jaar kwamen Intergamma (Conversie),PostNL (Personalisatie), DPG Media (Mobiel) en VodafoneZiggo (Acquisitie) als winnaars uit de bus. Met twee testvarianten op GAMMA.nl en Karwei.nl wist Intergamma online conversie aanzienlijk te boosten en een award in de wacht te slepen. PostNL nam een award mee naar huis dankzij twee AB-testen van een gepersonaliseerde, proactieve melding, waarvan de beste testvariant de contactintentie van klanten in afwachting van een vertraagde bezorging aanzienlijk verlaagde. DPG Media won dankzij de uitstekende resultaten na het testen van een bestellingssamenvatting boven het bestelformulier op hun mobiele website. VodafoneZiggo trok aan het langste eind dankzij hun uitgebreid geteste ‘no-copy’-nieuwsbrief, die voor veel extra verkeer zorgde. Tele2 wist met hun AB-test gebaseerd op een neuro-usability-onderzoek en webanalytics de meeste mensen te bekoren en ging met de CRO-publieksprijs naar huis. 

Over de DDMA Dutch CRO Awards 

De uitreiking van DDMA Dutch CRO Awards is een jaarlijks terugkerend evenement en vindt dit jaar plaats op 4 november 2021. Deze uitreiking vindt dit jaar, na de online editie van 2020, weer zoals gebruikelijk live plaats op een nader te bepalen locatie. Het event is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en wordt georganiseerd door de DDMA Commissie CRO. Tickets voor de uitreiking zijn binnenkort te koop via dutchcroawards.nl. 

Dit zijn de winnaars van de DDMA Dutch CRO Awards 2020

De DDMA Dutch CRO Awards 2020 zijn gewonnen door Intergamma, PostNL, DPG Media en VodafoneZiggo. Tele2 sleepte de publieksprijs in de wacht. De awards werden dit jaar persoonlijk uitgereikt aan de winnaars.

Frank Overbeek, voorzitter van de jury en de DDMA Commissie CRO: “De jury is zeer tevreden met het aantal ingediende cases in deze opmerkelijke tijd, maar waar we toch een aantal “usual suspects” misten bij de inzenders. Uiteindelijk was het een nek-aan-nek-race tussen de genomineerden en heeft de jury lang moeten vergaderen om de winnaars te bepalen. Het niveau blijft jaar na jaar stijgen en dat doet ons als jury en DDMA Commissie CRO, als voorvechters van het vak, enorm deugd. We betreuren het natuurlijk dat we ons live event hebben moeten laten vervallen, wat altijd een mooie gelegenheid is om de verzamelde kennis uit te wisselen. Dus terwijl we alle inzenders bedanken voor hun enthousiasme, kijken we alweer uit naar de volgende live editie!”

Conversie: Intergamma – 3 woorden, 3 miljoen
Met deze case verslaat Intergamma andere genomineerden DPG Media en Lampenlicht.nl. Met twee testvarianten heeft Intergamma op hun productpagina’s van GAMMA.nl en Karwei.nl getest met de USP’s, waarvan de beste variant de online conversie met 3,3% wist te boosten zonder de offline conversie af te remmen.

Erik van Houwelingen, Lead CRO & Web Analytics bij Intergamma: “Er zijn waarschijnlijk ontzettend veel omnichannel retailers die net als wij op een vergelijkbare manier worstelen met het duidelijk aanbieden van meerdere verkoopkanalen. De kracht van de case zit in de verbluffende resultaten die voortkomen uit een kleine aanpassing. We zijn ontzettend blij dat de jury dat erkent. Mijn inziens wordt op deze wijze onze manier van werken, met goede mensen en door middel van een goed proces, beloond.”

Personalisatie: PostNL – Verstreken tijdvak
Met deze case laat PostNL de andere genomineerde cases van VodafoneZiggo achter zich. Door middel van twee rondes AB-testing heeft PostNL een gepersonaliseerde, proactieve melding ontworpen waarmee de contactintentie van klanten in afwachting van een vertraagde bezorging significant is gedaald.

Sanne Aarnink, Web Analist bij PostNL, “Deze case is een fantatsisch voorbeeld van hoe we vanuit data een probleem hebben kunnen constateren, om er volgens in samenwerking met UX- en contentschrijvers een oplossing voor te bedenken. Het is echter de continue validatie en aanscherping waarmee uiteindelijk de beoogde resultaten zijn behaald. Mijn collega Joanne van Straalen en ik zijn heel blij dat de jury dit ook zo ziet.”

Mobiel: DPG Media – Hoe een desktopelement bij mobiele gebruikers voor ruis zorgt
DPG Media overtrof dit jaar in deze categorie Tele2 en Intergamma. DPG Media ontdekte dat de afhaakpercentages van mobiele websitebezoekers bij het afronden van bestellingen hoog waren. Door middel van een A/B-test bleek dat het aanbieden van een bestellingssamenvatting boven het bestelformulier op de mobiele website zorgde voor een verhoging van de conversies.

Niels Rewinkel, CRO/CXO specialist Werving bij DPG Media: “Deze case legt een probleem bloot dat erg herkenbaar is voor CRO-specialisten: het correct en vooral relevant uitleggen van de waardepropositie van je organisatie. Uiteindelijk is het van belang dat je de pijnpunten van je klanten altijd neemt als startpunt van de zoektocht naar een oplossing. Het is erg mooi om te zien dat de jury onze inspanningen in het afgelopen jaar, alsmede die van ons fantastische UX & Development Team, bekroond met deze waardering.”

Acquisitie: VodafoneZiggo – Copy v.s. no copy
VodafoneZiggo heeft getest of het weghalen van het gebruikelijke stukje tekst uit de algemene nieuwsbrief conversies een boost zou geven. De resultaten waren verbluffend: veel extra verkeer zonder dat kwaliteitsmetrics er onder leden. VodafoneZiggo liet met deze case de andere genomineerde case van Voetbaldirect.nl achter zich.

Thijs van Lierop, Senior CRO Specialist & Analyst bij VodafoneZiggo: “Naast sensationele resultaten toont deze case aan dat een stuk tekst bij een afbeelding niet meer vanzelfsprekend goed werkt. Het zet ons aan het denken over hoe we copy nu moeten inzetten om doelen te bereiken.”

CRO-publieksprijs: Tele2 – Hoe datagedreven inzichten leiden tot forse omzetstijging
Twee databronnen, namelijk neuro-usability-onderzoek en webanalytics-data, leidden bij Tele2 tot een winnende A/B-test op mobiel met een significante omzetstijging. Daarnaast heeft Tele2 heeft door deze validatie veel geleerd van het gedrag van bestaande klanten en nieuwe klanten. Met deze case wist Tele2 de meeste online stemmen voor de publieksprijs in de wacht te slepen.

Rob Harkink, Product Owner bij Tele2: “Zowel op de primaire als secundaire KP’s leidde de A/B-test tot mooie resultaten. Van deze case hebben we onder andere geleerd dat het toestel veel belangrijker is in het aankooppad dan we eerst dachten. Opvolgende testen rondom de afbeeldingen en eigenschappen van het toestel bevestigen dit. Een zeer waardevol inzicht waar we mee door kunnen optimaliseren.”

Over de DDMA Dutch CRO Awards
De DDMA Dutch CRO Awards worden normaal gesproken jaarlijks uitgereikt in de vorm van een awardsshow. Dit jaar werden de awards persoonlijk uitgereikt aan de winnaars op hun thuiswerkplek. De awards zijn een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden mede georganiseerd door de DDMA Commissie CRO.

Benieuwd naar alle genomineerde cases? Bekijk ze hier.

DDMA maakt genomineerden voor de DDMA Dutch CRO Awards bekend

De jury van de DDMA Dutch CRO Awards 2020 maakt vandaag de genomineerden bekend. Uit de tientallen inzendingen maken de volgende bedrijven in 4 categorieën kans op een van de felbegeerde awards: Intergamma, DPG Media, Lampenlicht.nl, PostNL, VodafoneZiggo, Tele2 en Voetbaldirect. De awards worden op 1 oktober 2020 uitgereikt.

De DDMA Dutch CRO Awards worden dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. Naast de juryprijzen is er ook een publieksprijs, waar dit jaar voor het eerst online op gestemd kan worden. Deze online stemming is vanaf vandaag geopend via dutchcroawards.nl.

Juryvoorzitter Frank Overbeek: “We zijn wederom blij met de vele goede inzendingen. Ook dit jaar was de categorie “conversie” de populairste categorie met de meeste inzendingen. De kwaliteit van de ingezonden cases zien we elk jaar toenemen. Dit omdat voor de deelnemende bedrijven het experimenteren een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering wordt. We hebben helaas een paar oudgedienden gemist, maar het is leuk om elk jaar weer nieuwe bedrijven te mogen verwelkomen.”

Na de prijswinnaars van vorig jaar – Beerwulf (conversie), Transavia (personalisatie), Lampenlicht.nl (mobiel), Bruynzeel Keukens (acquisitie) en Landal Greenparks (publieksprijs) – worden de winnaars van 2020 verkozen uit de volgende genomineerden:

Genomineerden in de categorie conversie
Intergamma
DPG Media
Lampenlicht.nl

Genomineerden in de categorie personalisatie
PostNL
VodafoneZiggo (2 keer genomineerd)

Genomineerden in de categorie mobiel
DPG Media
Tele2
Intergamma

Genomineerden in de categorie acquisitie
Voetbaldirect
VodafoneZiggo (2 keer genomineerd)

Over de DDMA Dutch CRO Awards
De DDMA Dutch CRO Awards worden dit jaar op donderdag 1 oktober 2020 persoonlijk uitgereikt aan de winnaars. De awards zijn een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden mede georganiseerd door de DDMA Commissie CRO.

Inschrijving DDMA Dutch CRO Awards geopend

Op donderdag 1 oktober 2020 wordt wederom het beste werk in conversion rate optimisation (CRO) bekroond tijdens de DDMA Dutch CRO Awards. Ambitieuze CRO-specialisten kunnen vanaf nu een case indienen in 4 categorieën: Conversie, Mobiel, Personalisatie en Acquisitie. De inschrijfperiode sluit op donderdag 3 september 2020. De uitreiking vindt dit jaar digitaal plaats. De definitieve vorm van het event wordt later bekend gemaakt.

De negenkoppige jury bestaat uit toonaangevende CRO-experts, die actief zijn in de DDMA Commissie CRO: Frank Overbeek (OrangeValley), Kevin Laan (Merkle), Bas Jansen (Google), Denise Visser (bol.com), Joshua Kreuger (DPG Media), Arnout van Scherpenzeel (Scherp&Zeel Conversie Optimalisatie), Patty Bastiaansen (ISM eCompany), Douwe Möhring (iProspect) en Mark van Zuijlen (Essent Retail Energie B.V.). Ook dit jaar buigt de jury zich over alle fases van het optimalisatieproces van de ingezonden cases, van beginsituatie en hypothese tot de daadwerkelijke test en de behaalde resultaten.

De winnaars van vorig jaar
Afgelopen jaar kwamen Beerwulf (Conversie), Transavia (Personalisatie), Lampenlicht (Mobiel) en Bruynzeel Keukens (Acquisitie) als winnaars uit de bus. Beerwulf won door de uitstekende resultaten die de bierexploitant met haar test wist te boeken. Transavia liet de concurrentie achter zich door de manier waarop de luchtvaartmaatschappij inzicht wist te verkrijgen in de veranderende behoefte van passagiers in de aanloop naar een vlucht. Door een uitstekend gebruik van tracking om het aangepaste element door te meten in een test ging Lampenlicht er met de winst vandoor. Tot slot onderscheidde Bruynzeel Keukens zich met een slimme toepassing van hyperlokale targeting op de locatie van concurrent.

Dit zijn de winnaars van de DDMA Dutch CRO awards 2019

De DDMA Dutch CRO Awards 2019 zijn gewonnen door Beerwulf, Transavia, Lampenlicht en Bruynzeel. De elf finalisten streden donderdag, in de Vrijstaat Amsterdam, om de felbegeerde raket-award in een van de vier categorieën.

Elf genomineerde organisaties probeerden met uiteenlopende cases de jury te overtuigen van hun aanpak, zakelijke meerwaarde, creativiteit en (statistische) onderbouwing. De voltallige jury heeft inhoudelijk gediscussieerd over de uiteindelijke winnaar per categorie. Beerwulf won in de categorie Conversie, Transavia in de categorie Personalisatie en Lampenlicht was de winnaar in de categorie Mobiel. Bruynzeel won de prijs in de categorie Acquisitie, die dit jaar voor het eerst uitgereikt werd.

Frank Overbeek, voorzitter DDMA Commissie CRO, is trots op de positie die het evenement heeft bereikt binnen de sector. “De Dutch CRO Awards are here to stay! Met twee sprekers en het presenteren van de genomineerde cases op het event hebben we naast de Awards een sterk inhoudelijk programma. Er is duidelijk draagvlak in de CRO community voor een event als deze, waarbij inspirerende cases gecombineerd met bewezen resultaten, laat zien dat CRO een zeer waardevol onderdeel is van het verbeteren van het online rendement. ”

Tijdens de award avond mochten de genomineerden in pitches van vijf minuten hun case voorleggen aan de aanwezigen. Na de pitches kon het publiek een stem uitbrengen en hiermee verkozen zij een winnaar van de publieksprijs. De winnaar van de publieksprijs: Landal GreenParks.

AWARD WINNAARS 2019 PER CATEGORIE

BEERWULF WINNAAR CONVERSIE
Beerwulf krijgt complimenten voor hun sterke aanleiding vanuit bedrijfsoogpunt. Dit werd in de case ook bevestigd vanuit gebruikersdata. De jury was blij eindelijk een test met goede learnings en testresultaten te zien. Ook het resultaat in euro’s was inzichtelijk. Voor de onderbouwing zijn meerdere bronnen gebruikt en de hypothese is in de ogen van de jury keurig gedefinieerd.

TRANSAVIA WINNAAR PERSONALISATIE
De aanleiding voor de test van Transavia en bureau iProspect was zeer duidelijk. De jury vindt het mooi om te zien hoe data inzicht geeft in de verandering van de behoefte van bezoekers naarmate de dag van vertrek dichterbij komt. Het aanspreken van de bezoeker op datgene wat hem/haar raakt werkt duidelijk in het creëren van resultaat. Het feit dat er eerst twee inconclusive experimenten aan vooraf gingen toont volgens de jury aan dat het belangrijk is om lering te trekken, en door te gaan met testen. In het geval van deze case heeft dit uiteindelijk geresulteerd in deze verbetering.

LAMPENLICHT WINNAAR MOBIEL
De case van Lampenlicht en bureau Mintminds onderscheidt zich doordat er goed gebruik gemaakt is van tracking om het aangepaste element door te meten in de test. In de aanleiding van deze test heeft er volgens de jury een goede kwalitatieve validatie plaatsgevonden van de kwantitatieve bevindingen. Daarnaast is er in de analyse goed gekeken naar een verschil in gedrag tussen nieuwe versus terugkerende bezoekers. De jury ziet de test als een mooie learning doordat de behoefte van de bezoeker kennelijk veel beter wordt bediend.

BRUYNZEEL KEUKENS WINNAAR ACQUISITIE
Bruynzeel en bureau Fingerspitz presenteerden een slimme toepassing van hyperlokaal targeten op de locatie van de concurrent. Met deze ads richt Bruynzeel zich tot de mensen die wikken en wegen tussen de verschillende aanbieders. De jury vond de case duidelijk onderbouwd, het heeft een mooie technische uitwerking en een originele testopzet. Door uitstekende kennis van de techniek en markt gecombineerd in een slimme campagne is volgens de jury een prachtig resultaat behaald.

Bekijk hier alle foto’s en video’s van het evenement. De DDMA Dutch CRO Awards zijn een initiatief van de DDMA commissie CRO en zijn mede mogelijk gemaakt door de  golden sponsoren: ABTasty en Braingineers en de silver sponsoren: Optimizely en Fibeo.

Optimizely – Het nieuwe A/B testing

Veel bedrijven gebruiken A/B-testen, ofwel experimenten, om nieuwe ideeën voor hun digital experiences te valideren. De grote impact die ze ervan verwachten blijft in werkelijkheid echter vaak uit. Een oorzaak is de manier waarop de geteste ideeën tot stand komen en uitgekozen worden. Hoe zorg je ervoor dat je juist die ideeën gaat testen waarin je de klantvraag centraal stelt? En hoe ga je verder dan A/B testen door alle digitale touchpoints met je klanten te optimaliseren?

In de snel veranderende digitale wereld wil je als bedrijf al je interacties met klanten online kunnen testen en optimaliseren. Niet alleen esthetische wijzigingen, maar ook dieper in de back-end, bijvoorbeeld in mobiele apps, APIs, boekingssystemen en zoekalgoritmes. Er wordt veel getest om digital experiences te optimaliseren, alleen lossen die het échte probleem van de klant of gebruiker op?

Experimenteren, of A/B-testen, gebeurt nu nog meestal op basis van tactische inzichten en zijn vaak puur gedreven vanuit conversie-optimalisatie. Waardoor out-of-the-box ideeën op de plank blijven liggen en het experimenteren zijn strategische waarde verliest.

Meer dan CRO
Dit kan leiden tot beperkte resultaten, bijvoorbeeld alleen optimalisatie van landingspagina’s, of alleen testen van dat ene idee uit het marketing teamoverleg. Het team bedenkt dan de hypothese in het ergste geval zelfs pas nadat het idee om te testen al uitgedacht is. Andere afdelingen, die ook een verfrissende kijk kunnen hebben, blijven dan buiten beeld. Net zoals respons van klanten, bijvoorbeeld via recensies, productvragen, of retourproducten.

Een ander veelvoorkomend probleem is design by committee: er zijn veel meningen, maar door veelvuldig overleg ontstaat een compromis om slechts dat ene design, of die ene variant, te testen. Dit legt de creativiteit vroegtijdig aan banden, terwijl juist dat ene idiote idee geweldig uit de bus kan komen – zie Black Swan Farming van Paul Graham. Geef teams dus de ruimte om met diverse varianten te experimenteren. Met de juiste experimentation tools kun je ook met een beperkt aantal bezoekers meerdere varianten testen. Originele out of the box-ideeën krijgen dan de ruimte die ze verdienen.

Begin met de werkelijke problemen
Al deze oorzaken leiden tot hypotheses met onvoldoende kwaliteit, met experimenten die vervolgens te weinig impact hebben op het verbeteren van de digitale klantervaring, conversies en klanttevredenheid.

Een model dat helpt bij het oplossen van problemen van je gebruikers en zo meer positieve impact op de klanten en business hebben is het Problem-Solution-Result framework. Vanuit het framework kun je hypotheses vormen om vervolgens te experimenteren met meer impact. Indien het experiment laat zien dat verbeteringen mogelijk zijn, dan zul je zien dat een product owner zijn prioriteiten zal aanpassen om zo de meeste waarde van zijn/haar product met de markt te delen.

Test de gehele digital journey
Ervaren en vooruitstrevende ondernemingen trekken digital experimentation breder dan alleen marketingteams. Productteams zijn betrokken bij experimenten en voeren deze zelf ook uit. Zij zien experimenten niet alleen om te optimaliseren nadat het product al is opgeleverd, maar vooral ook om te kunnen onderzoeken en valideren welke features of zelfs business modellen de meeste waarde zullen opleveren.

Op deze manier kunnen experimenten ook meer omvatten dan landingspagina’s. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuningskanalen, chatbots, voice. Je kunt experimenteren welke tone-of-voice nodig is om de beste klanttevredenheid te bereiken. Dit online proces stroomlijnen is vergelijkbaar met een interactief telefoonmenu. Klanten kunnen het als vervelend ervaren om als proefkonijn te fungeren, maar als ze de juiste vragen beantwoorden, komen ze wel het snelst terecht bij een persoon die echt hun problemen oplost, of bij diensten en producten die ze echt zoeken.

Meer input en sneller
Als je experimenteert en test met input vanuit de gehele organisatie kun je de beste resultaten verwachten. Vervolgens kunnen product owners met kleine tests in de productieomgeving continu valideren wat het beste werkt en de meeste waarde op gaat leveren. De ‘painted door’ test is een voorbeeld van een validatie in de front-end. Hierbij wordt bijvoorbeeld op de website een feature aangeboden die nog niet beschikbaar is, door klikgedrag kan snel getest worden of klanten überhaupt zitten te wachten op deze nieuwe functionaliteit.

Doordat je niet meteen de back-end bouwt, kun je dit eenvoudig doen in een productieomgeving en met representatieve klantgroepen. Je weet dan zeker dat je investeert in dingen die waarde op zullen leveren. En ook heel belangrijk: dat je geen producten bouwt die niemand gaat gebruiken.

Experimenteren met impact
Wie wil testen en experimenteren met meer impact zal meer out of the box-ideeën moeten gebruiken en ook verder moeten kijken dan alleen de website. Je klanten hebben meer digitale touchpoints dan alleen de website en het loont om te testen en optimaliseren in de gehele digital journey. Zo heb je meer kans op winnende experimenten en heeft het dus meer impact op je business. Wil je beter experimenteren en alle mogelijke digitale touchpoints optimaliseren? Bekijk dan deze webcast.

Dit bericht is in samenwerking gemaakt met Optimizely, zilveren sponsor van de Dutch CRO Awards. Optimizely werkt voor innovatieve bedrijven in retail, media, travel en finance, die de voordelen zien van experimenteren en testen van digital experiences van klanten. Meer weten? Download The Big Book of Experimentation, met voorbeelden van o.a. KLM, IBM en Visa, gratis.

De finalisten voor de felbegeerde DDMA Dutch CRO Awards 2019 zijn bekend

Amsterdam, 12 september 2019 – Uit de tientallen inzendingen heeft de jury elf cases verkozen tot de genomineerden voor de DDMA Dutch CRO Awards 2019. Zij nemen het tegen elkaar op tijdens de finale op 3 oktober in Vrijstaat, Amsterdam. De nominaties zijn onderverdeeld in vier categorieën: Acquisitie, Mobiel, Conversie en Personalisatie.

Dit jaar is het de derde keer dat de awards worden uitgereikt. Juryvoorzitter Frank Overbeek is zeer tevreden over de inzendingen die binnengekomen zijn: “De jury heeft er hard aan gewerkt om – uit wederom een groter aantal cases dan vorig jaar – de genomineerden te bepalen.” De genomineerden hebben de jury overtuigd aan de hand van o.a. zakelijke meerwaarde, creativiteit en (statistische) onderbouwing.

Genomineerden categorie Acquisitie

  • Vakanties.nl
  • Flinndal
  • Bruynzeel Keukens

Genomineerden categorie Mobiel

  • Lampenlicht.nl
  • New York Pizza
  • Landal Greenparks

Genomineerden categorie Personalisatie

  • Schiphol
  • Transavia

Genomineerden categorie Conversie

  • Condoom anoniem
  • Transavia
  • Beerwulf

Naast de groei in het aantal cases is Frank Overbeek trots op de positie die het evenement heeft bereikt binnen de sector: “De Dutch CRO Awards are here to stay! Met twee sprekers en het presenteren van de genomineerde cases op het event hebben we naast de Awards een sterk inhoudelijk programma, waar iedere CRO liefhebber aanwezig moet zijn.”

Award uitreiking 2019 (Tickets zijn nog verkrijgbaar online)
De finale van de DDMA Dutch CRO Awards 2019 vindt op 3 oktober plaats in Vrijstaat, Amsterdam.

Tijdens deze bijzondere avond delen twee inspirerende sprekers hun visie op het vak:
Vanja Mlaco – Global Digital Experience Lead AkzoNobel
Manuel da Costa – Founder Effective Experiments

Dutch CRO Awards 2019 worden mede mogelijk gemaakt door ABTasty, Braingineers, Optimizely & Fibeo

Braingineers – Zo leiden objectief gemeten emoties tot een hogere succesratio in CRO

Conversion rate optimization (CRO) is experimenteren. Iedere CRO-specialist is continu bezig met het uitvoeren van testen en onderzoeken. Het goed inrichten van testen op basis van onderzoek is hierbij essentieel. Vaak wordt er tijdens het onderzoeksproces veel aandacht besteed aan de ‘wat’ en ‘hoe’. Wat gebeurt er in de data en hoe kunnen wij deze verbeteren? De ‘waarom’ is echter minstens zo belangrijk. Met inzicht in de waarom van consumentengedrag worden je testen effectiever én verhoog je de succesratio van de conversieoptimalisatie.

User Experience (UX) testen populair onder CRO specialisten
CXL, een data-driven growth and conversion optimization agency uit Texas, heeft in samenwerking met VWO, een softwarebedrijf uit New Delhi dat organisaties helpt met bezoekersonderzoek, in 2018 een onderzoek uitgevoerd (conversionxl.com). Zij hebben aan 701 personen die werkzaam zijn in digitale optimalisatie 26 vragen gesteld en de resultaten verwerkt in een rapport. Uit het onderzoek komt naar voren dat de respondenten, naast testmethodes die gericht zijn op digital analytics en A/B testen, onderzoek gericht op het verbeteren van UX als nuttig ervaren (top 3). Een reden is dat een naadloze UX ervoor zorgt dat gebruikers gemakkelijk hun doel kunnen bereiken, bijvoorbeeld het doen van een bestelling of het vinden van informatie. Daarmee kun je op duurzame wijze de klantgerichte optimalisatie realiseren.

Hoe meer testen, hoe beter?
Het onderzoek laat ook zien dat het neerzetten van een goed CRO-proces wordt beschouwd als de grootste uitdaging – vooral het vinden van de juiste tools en het bepalen met welk doel deze worden ingezet. Ondanks dat de ondervraagden veel waarde hechten aan UX-onderzoek vinden ze het lastig om een verbeterde ROI met UX-onderzoek te bewijzen. UX-onderzoeken zijn vaak gebruikerstesten, waarbij interviewrapporten worden gemaakt. Deze onderzoeken kosten tijd en leveren kwalitatieve inzichten op die niet gebaseerd zijn op harde data. Dit maakt het lastig om stakeholders te overtuigen van de toegevoegde waarde. Een ROI berekenen over het effect van A/B-testen daarentegen is een makkelijke rekensom. Daarom zetten veel CRO-specialisten het succes van A/B testen gelijk aan de ‘velocity’ van testen (snelheid en hoeveelheid van testen). Hoe meer testen je uitvoert en hoe sneller je dit doet, hoe groter de kans dat een test wint. In het algemeen toont de succesratio de waarde van A/B-testen aan.

Het belang van een gestructureerde teststrategie
Echter, obsessief bezig zijn met de velocity van testen levert op de lange termijn niet het succes op waar men op heeft gehoopt. De sleutel tot duurzame testoutput is het vinden van een balans tussen korte termijn (velocity) en lange termijn (onderzoek voor dataverzameling en inzichten). Wanneer je je uitsluitend op velocity concentreert, is er minder tijd voor het structureren van de tests en loop je inzichten mis.

Een ander probleem is dat er bij het snel testen van veel ideeën, de mogelijkheid om een test​​idee goed te valideren en te benutten wordt opgeofferd. Een winnende A/B-test betekent misschien een snelle conversie, maar dat wil niet altijd zeggen dat het volledige potentieel van dat idee is verkend. Het opstellen van een enorme lijst van experimenten, zonder echt inzichtelijk te hebben wat de ‘waarom’ is voor een bepaalde data bevinding, kan ertoe leiden dat je met je testideeën meer met hagel schiet dan als je op feiten gebaseerd en effectief te werk gaat. Ook al kun je intern veel ‘lawaai’ maken met een ‘zoveel-mogelijk-testen’-strategie, je succesratio is uiteindelijk hetgeen wat telt. En willen we niet allemaal met zo min mogelijk effort een zo groot mogelijk resultaat behalen?

Meer succes in conversieoptimalisatie dankzij emotiedata
Zoals eerder aangegeven leveren reguliere UX-onderzoeken vaak geen datagedreven inzichten op. Het is daarom lastig binnen een organisatie aan te tonen dat deze inzichten daadwerkelijk bijdragen aan bedrijfsgroei. Daarom gebruikt Braingineers objectief gemeten emotie data in gebruikersonderzoek om exact aan te kunnen geven waar optimalisatiekansen liggen. Door neurowetenschappen met artificial intelligence te combineren, detecteren wij emoties onder consumenten op basis van hersendata. Wij detecteren niet alleen de emoties, ook leggen wij tegelijkertijd eyetracking, mousetracking en schermopnames vast. Zo kun je second-by-second zien hoe je gebruikers online interacteren en wat zij op dat moment onbewust ervaren. Ook verzamelen Braingineers traditionele gebruikersfeedback met de ervaren emoties als referentie. Deze informatie maken we toegankelijk voor het hele team in het emotion analytics platform: Brainpeek.

Met Brainpeek is het dus mogelijk om continu datagedreven UX-gebruikersonderzoek uit te voeren. UX-data vormt daarmee een fundamentele basis voor hypothesen. Je kunt objectief aangeven op welke punten in de journey gebruikers bijvoorbeeld frustratie hebben ervaren, waarom dit zo is, wat hun verwachtingen waren en waarom hun verwachtingen niet overeen zijn gekomen met hun ervaringen. Met deze inzichten kun je duidelijk hypotheses vormen en deze prioriteren en creëren in A/B-tests. Zo schiet je niet langer met hagel en levert iedere test écht bedrijfsgroei op.

Dit bericht is in samenwerking gemaakt met Braingineers, gouden sponsor van de Dutch CRO Awards. Heb je vragen over de solution van Braingineers of wil je simpelweg iets bespreken, aarzel dan niet en stuur ons een bericht.