Voetaldirect.nl - Het belang van herkenning in abonnementsvormen

Doelgroep
Potentiële klanten die in Google of op de website van VoetbalDirect.nl op zoek gaan naar een trainingspak van zijn/haar favoriete voetbalclub of land.

Doelen
VoetbalDirect.nl is een online voetbalshop met een ruim assortiment voetbalschoenen, voetbalkleding en overige attributen. VoetbalDirect.nl streeft ernaar om de specialist te zijn door aan iedere klant kwalitatieve materialen te leveren en hoogwaardige service te bieden.

Probleemstelling
Aangezien VoetbalDirect.nl geen trainingspakken van diverse clubs beschikbaar had, liep VoetbalDirect.nl veel verkeer op relevante zoekopdrachten mis omdat de producten niet goed aansloten bij de vraag vanuit de markt.

Hypothese
Door het creëren van een ‘’virtueel’’ assortiment van trainingspakken kunnen mensen die hiernaar op zoek gaan in Google of op de VoetbalDirect.nl website, beter geholpen worden dan door los trainingsbroeken en trainingsjacks aan te bieden. Het toevoegen van ‘’virtuele trainingspakken’’ gaat zorgen voor een omzet toename voor deze zoekwoorden van tenminste 20%.

Promotie
Uit deze case blijkt dat het samenwerken met meerdere afdelingen bij VoetbalDirect.nl (Marketing, Inkoop en IT) en het centraal stellen van de klant cruciaal is om tot innovaties te komen. Door diverse databronnen te combineren en samen te werken met de verschillende afdelingen, kwamen we tot de volgende innovatieve oplossing:

‘’Een nieuwe landingspagina maken waarop tegelijkertijd een trainingsbroek en trainingsjack worden getoond die samen het ‘’virtuele trainingspak’ vormden’’.

De belangrijkste innovaties lagen uiteindelijk in het maken van nieuwe landingspagina’s waar niet één maar twee producten tegelijk gepresenteerd worden en het opzetten van een aangepaste productfeed waarin twee bestaande product ID’s worden omgezet naar een nieuw virtueel product.

Resultaten
Het ‘’virtuele’’ trainingspak scoorde bijzonder goed omdat het aantal klikken op de nieuwe (B) variant 84,1% hoger lag. De conversie waarde van de nieuwe variant lag maar liefst 136% hoger. Verder heeft het aanmaken van nieuwe producten ervoor gezorgd dat VoetbalDirect.nl werd vertoond op 749 nieuwe zoektermen gerelateerd aan trainingspakken waar zij in het verleden niet op werden vertoond.

De diverse nieuwe landingspagina’s voor trainingspakken bleken het ook goed te doen in de organische (SEO) resultaten. Uiteindelijk lag het organische verkeer voor de categorie ‘trainingspak’ ongeveer 460% hoger ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.

Strategie
De inzichten uit het zoektermen rapport van Google Ads en de interne zoekopdrachten van de website gebruiken om in samenspraak met de inkoop- en marketing verantwoordelijken het assortiment aan te passen om uiteindelijk beter aan de vraag vanuit de markt te voldoen.

Credits
Opdrachtgever: Voetbaldirect.nl
Bureau: ClickValue

Bekijk visuals https://dutchcroawards.nl/voetbaldirect-nl-visuals/

Is Voetbaldirect.nl jouw favoriet?

Stem dan nu